Bildiğimiz üzere, bizler için zaman doğrusaldır. Bir çizginin üzerinde geçmiş, şimdi ve gelecek vardır. Olaylar ardı ardına gelir ve asla kendini tekrarlamaz. Maalesef ki Twelve Minutes oyununda bu durum geçerli değil. 2019 yılındaki ilk fragmanında karşılaştığımız gibi oyun, zaman döngüsünde hapsolmuş bir adamın hikayesini ele alıyor. Oyuncular olarak da bizlerin görevi ise o döngüyü kırmak. İlk tanıtıldığı günden bu yana merakla beklenen oyun tahmin ettiğimizden çok daha fazlası. Bu yazımızda sizler için Twelve Minutes oyun incelemesi içinde, oyunun yapımının arkasındaki ilham kaynaklarını paylaşacağız.
Twelve Minutes Konusu
Karısıyla romantik bir akşam yemeği planlamış karakterimizin planları, kapısına gelen polis ile bozuluyor. Çift için özel bir kutlamanın yapıldığı bu akşamda her şey kısa sürede alt üst oluyor. Polisin iddiasına göre karakterimizin ve eşinin hakkında arama izni çıkmış olup, eş babasını öldürmekle suçlanıyor. Olayların gelişmesiyle beraber oyuncular olarak kendimizi 12 dakikalık bir döngünün içinde buluyoruz. 12 dakika içerisinde tüm sorunları çözmeli ve döngüden çıkmalıyız.
Düşe Kalka Yolunu Bulmak
Oyun süresince elinizdeki en büyük güç bilgi. Fakat bu bilgiye ulaşmak düşündüğünüzden çok daha zor. Bilgi edinmek ve bir şeyler öğrenmek istiyorsanız her döngüde farklı seçimler yapmayı denemelisiniz. Böylelikle kararlarınızla işlerin nasıl yürüdüğünü ve gidişatı nasıl etkilediğini görebilirsiniz. Her döngüde farklı taktikler oluşturmanız çok önemli. Bazen bir yerlere saklanıp diğerlerinin siz yokken nasıl davrandığını test etmeli bazen de olaylara karşı sessiz kalmalısınız.
Oyun süreç boyunca çok fazla yardımcı olmuyor. Sizlere kullanabilmeniz için gerekli araçları verip sonrasında da geri çekiliyor. Fakat işin iyi yanı; oyun boyunca keşfetmekten, yeni hipotezler geliştirmekten, farklı seçimleri test etmekten asla yorulmayacaksınız. Çoğu zaman, her başarısız döngünüzden yeni şeyler öğreneceksiniz ve o öğrendiğiniz her yeni bilgi sizler için bir harita hatta kılavuz niteliğinde olacak. Böylece, oyunu kazanmak için neler yapmanız gerektiğinizi bileceksiniz.
Yine de oyunun sunduğu sınırlı talimatlara rağmen temelleri hızlı bir şekilde kavrayacaksınız. İmlecinizi etkileşimde bulunabileceğiniz bir kişinin veya objenin üzerine getirdiğinizde, ne olduğunu veya adını görebilirsiniz. Eğer alabileceğiniz bir öğeyse yukarı doğru çıkan küçük bir ok görürsünüz. Uygun hale geldiğinde, envanterinizdeki öğeleri ortamdaki nesne veya kişilerle birleştirebilirsiniz. Örneğin, envanterinizden bir bardak alıp onu lavaboya sürüklerseniz karakteriniz bardağı suyla dolduracaktır. Eğer suyu karısının üstüne sürüklersiniz suyu ona verecektir.
Kamera Açısı
Oyuna ve karakterlere olan bakış açımız aslında hayli dar. Üstten görünüş ile oynanan oyun, hikâyeye farklı bir boyut ekliyor. Bu bakış açısı ile zamanda hapsolduğunuz kadar kendinizi mekânda da kısıtlı kalmış hissediyorsunuz. Kamera açısı yüzünden karakterlerin yüz ve mimiklerinizi göremiyorsunuz ancak üst seviye seslendirme ve animasyon başarısı ile ortaya koyulmuş beden dili kullanımı bu soruna bir çözüm getiriyor.
Hikâyenin Diğer Bir Boyutu: Müzik ve Sesler
Müzikler Neil Bones tarafından bestelenmiş olup, oyuna farklı bir tempo kattığını söyleyebiliriz. Karakterlerin duygu durumlarını (kızgınlıklarını, agresifliklerini, üzüntülerini) müzikler sayesinde çok daha iyi bir şekilde anlayıp onlarla empati yapabiliyoruz. Aynı zamanda keman ve çello gibi yaylı çalgılar ile desteklenen parçalar gerilim, aciliyet ve baskı hislerini karşı tarafa çok iyi geçiriyor. Bunun yanında oyuncunun odaklanmasını sağlayacak daha sade soundtrack akış için en iyi seçimlersen biri.
Müziklerin yanında da seslendirmeler de oyun boyunca önem taşıyor. Gelen sesler oyuncuya farklı işaretler gönderiyor. Bu sesleri kolaylıkla birbirlerinden ayırabildiğiniz için oyun boyunca alacağınız aksiyonları da ona göre ayırt edebiliyorsunuz.
Twelve Minutes’in İlham Kaynakları
Oyun yapımı boyunca Luis Antonio, pek çok farklı klasik filmden ve yapımdan esinleniyor. Neredeyse bir tiyatro oyunu veya sinema gibi ince ince işlenmiş bu oyunda, tanıdık birçok farklı element yakalamak mümkün. Klasik elementleri parçalayarak tamamen yeni bir eser ortaya koyan Antonio, hepimizi yeteneği ile büyülüyor. İşte Twelve Minutes yapımı sırasında ilham alınan yönetmenler ve filmler:
- Alfred Hitchcock ve Rear Window: Kamera açıları ve bunlarla yakalanan gerilimden esinlenilmiştir.
- David Fincher ve The Game: The Game filmindeki çözümlemeden esinlenilmiştir.
- Groundhog Day: Filmdeki zaman döngüsünden ilham alınmıştır.
- Stanley Kubrick ve The Shining: Shining’deki gerilim unsurları aktarılmaya çalışırken evdeki halılarla filme gönderme yapılmıştır.
Oyunseverler sizin için bir müjde! Tüm zamanların en beğenilen oyunları arasında yer alan God of War’ın çıkış tarihi duyuruldu: God of War Yeni Oyunu Ne Zaman Çıkacak?